fredag 19. september 2008

Spinalonga

Jeg leste innlegget til 9na om Spinalonga. Må si jeg kjenner meg igjen her ja. Med denne enten-eller-metoden å lese bøker på. I perioder kan jeg lese masse, og så går det lange tider uten en eneste bok.

Sånn har det vært lenge nå, helt til ei venninne anbefalte meg å lese "Øya" av Victoria Hislop i sommer. Skal si jeg ble hekta ja. Reisen til Spinalonga var fantastisk! Jeg ble helt fortapt i historien. Kunne nesten ikke legge den fra meg, ville vite mer.

Jeg har ikke hørt om Spinalonga før nå, men neste gang jeg skal på ferie til Kreta skal jeg helt klart besøke øya.


Øya

Alexis Fieldings mor, Sofia, har aldri fortalt noe om bakgrunnen sin. Alt hun vil si er at hun vokste opp i en landsby på Kreta før hun flyttet til London. Da Alexis bestemmer seg for å dra til Kreta, gir imidlertid Sofia henne et brev som hun ber henne overlevere til ei gammel venninne. Da hun ankommer landsbyen Pláka, oppdager Alexis at den ligger et steinkast fra den forlatte øya Spinalonga, ei øy som tidligere var bebodd av spedalske. Når hun møter Sofias venninne, Fortini, får hun høre historia om oldemora Eleni og døtrene hennes, og en familie som var hjemsøkt av tragedier, kriger og lidenskap.

~~~~~~ ¤ ~~~~~~

Hvis du ikke allerede har lest denne, bør du absolutt gjøre det!
God tur til Kreta!

13 kommentarer:

  1. Takk for tipset. Ja kanskje jeg skal prøve den boka. Er egentlig litt på leit etter noe å lese nå.

    Ha ei flott helg :)

    SvarSlett
  2. Jeg er snart ferdig med den, og selv om den er sterk er den også veldig vakker - og jeg vil ikke bli ferdig med den! Anbefales!

    SvarSlett
  3. Takk for tips Stine! :)
    DENNE boka SKAL jeg lese ja. Garantert!
    God helg til deg.
    Klem.

    SvarSlett
  4. Hei Stine!Har nettopp begynt på boka, fantastisk spennende.Var på hytta i dag å satt ute i solveggen å koste meg med boka.God helg!
    Hilsen Linda :))

    SvarSlett
  5. Hallo
    Jeg holder på med Øya nå, fantastisk lesestoff.
    Jeg liker godt bloggen din også ,foresten, er stadig innom.
    Hilsen Kate

    SvarSlett
  6. Hei Stine!Nå er boka lest,en gripende historie som fengslet meg.
    Her blir det litt hyttetur /ferie,trengs.
    God helg!Hilsen Linda :))

    SvarSlett
  7. Hei!
    Eg blei anbefalt boka "Øya" av ei eldre dame eg kjenner. Tenkte "nå ja, har me same smak?" Du store for ei fengslande bok! Ville berre lese og ynkste den aldri tok slutt! No sit eg på nettet og les alt eg finn om lepra og Spinalonga! Skal til Kreta, ja!
    Mvh Hilde Helen

    SvarSlett
  8. Koselig at du fant meg Hilde Helen. Håper du kommer tilbake!

    SvarSlett
  9. Fikk den av Anemone,og den er virkelig god.Anbefales på det varmeste.

    SvarSlett
  10. Hei. Fin anmeldelse av boka. Jeg hører lydboka av den akkurat nå. Fantastisk bra bok.
    Og for meg er den spesiell. Jeg var på ferie på Kreta for 18 år siden, og da besøkte vi Spinalonga. Gikk rundt øya, gjennom porten og i gaten der. Husker vaskeriet, bakeriet rådhuset og mange andre bygninger som omtales i boka.
    Stakkars folk , tenkte jeg bare, den gang. men nå har boka gitt meg et helt annet perspektiv på Spinalonga. Den får meg til å huske turen dit på helt annen måte, for nå kan jeg knytte stedet til "personer" i boka. For meg virkelige personer.

    Nå i sommer skal jeg til Kreta igjen, for tredje gang. Vi skal bo i Chania, 25 mil fra Plaka, og det er langt. Jeg hadde så inderlig kunne tenkt meg en tur til øya igjen. Men det er jo en hel dagstur, det. 50 mil i buss i varmen !! Så vi får se.
    Reis til Spinalonga. Den øya glemmer du aldri !!! Garantert
    Hilsen Frank

    SvarSlett
  11. Jeg har en bok jeg gjerne anbefaler dere

    http://www.it-bergen.no/modules.php?name=News&file=article&sid=278

    Som kan kjøpes http://www.bokanmeldelse.com/Moen,-Linda-M
    En fantastisk bra bok.

    SvarSlett
  12. Så fin blogg du har :-) Deg vil jeg følge :-)
    Vært på Spinalonga ennå? Jeg var der en tur for 8 år siden, det gjorde lesingen av øya mye mer spennende når jeg så alle stedene for meg når jeg leste..

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...