fredag 24. oktober 2014

Hjemmelaget guacamole


Guacamole er kjempegodt! Det passer perfekt til taco og andre texmex retter, som tilbehør til kjøtt og fisk, og selvfølgelig som dip til nachoschips og grønnsaker. Før har jeg bare laget en jukse-guacamole, en avokadodip av avokado, rømme, hvitløk og lime (som er veldig god den også), men nå tenkte jeg at jeg skulle lage den litt mer som originalen.

Oppskrift:
2 modne avocado
½ sitron
½ rød chili
1 tomat
½ kinesisk hvitløk
½ løk
en liten håndfull fersk koriander
salt og pepper

Del avocadoen i to, ta ut steinen og kutt den i terninger. Et tips er å skjære ruter i den mens den ennå har skallet på, så er det bare å vrenge den og skrape terningene over i en bolle.  Klem sitronsaft over avokadoen så den ikke blir brun. Mos avocadoen med en gaffel, det gjør ingenting om det er litt klumper i den. Skjær tomat i små terninger og finhakk løk, hvitløk, chili og koriander. Bland alt sammen og smak til med salt og pepper. Hvis den ikke skal spises med en gang, hiv oppi steinene fra avokadoen, dette gjør at guacamolen holder på den fine fargen.

Prøv også hjemmelaga salsa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen :-)

Fremhevet innlegg

Verdens beste focaccia

Iallefall syns jeg det :) Og mange av vennene mine også. Det italienske brødet foccacia smaker himmelsk og er ikke vanskelig å lage, men d...